dinsdag 24 mei 2016

De laatste dag in Beijing.

Onze laatste volledige dag in Beijing. Nog voor het ontbijt checken we ons in bij de KLM. De boardingpasses kunnen we in het hotel uitprinten, vorig jaar in Barcelona kostte dat nogal wat ellende. Ook nu hadden we problemen kunnen krijgen, maar gelukkig hebben zowel Vincent als ik alternatieve e-mailadressen, omdat alles wat Google heet, dus ook gmail wordt geblokkeerd hier. Bij het ontbijt komen we Michel en Eva weer tegen. Hoewel we de kamers naast elkaar hebben hadden we ze niet weer terug gezien, iedereen doet zo zijn eigen ding. Het weer is weer prima, het is zelfs uitzonderlijk helder, we maken daarom nog wat foto's op het dak van het hotel. Na het ontbijt besluiten we een winkelcentrum te bezoeken een eindje verder uit de buurt. We gaan lopen, dat vinden we prettiger dan een taxi, je ziet zo veel meer. Met behulp van de GPS gaat het ook prima. Als we op straat komen is het al een drukte van belang, tientallen gidsen, herkenbaar aan opvallende vlaggetjes aan uitschuifbare stokken met groepen klanten met petjes op in dezelfde kleuren. We hebben het dan niet over honderden, maar duizenden. Hier heerst nu eenmaal een andere dimensie. Dat we vlakbij de verborgen stad zitten zal daaraan ook wel debet zijn. We wurmen ons door de kluwen toeristen, na de uitgang van de verborgen stad wordt het wat rustiger. We lopen over een brug met aan beide kanten een groot meer, het waait hard. Midden op de brug besluit ik een foto te maken...Foute beslissing, een politieagent die toezicht houdt komt aangesneld, en maakt veel misbaar. Door de gehele stad, zo rond de 250 meter zijn posten waar een agent of soldaat de wacht houdt, strak in de houding wel te verstaan. Ik kom er met een berisping en een strenge blik af. Even later blijkt de reden van het misbaar, aan het einde van de brug begint een enorme Chinese kazerne, met nu om de 100 meter zeer strenge bewaking. We hebben een half uur nodig om om de kazerne te komen, zoals ik al zei, hier gelden andere dimensies. Een kwartiertje later zijn we in het grote winkelcentrum. We kijken onze ogen uit, hier kopen Sjang de Chinees en zijn gezin de kleren.
De ene winkel nog groter dan de andere, alleen chinese teksten. We worden regelmatig nagestaard, we zijn dan ook de enige westerlingen, we hebben geen andere gezien. Maar goed dat Hilda en Joke niet mee zijn, waren we hier een week geweest. Ook hier is het een kwestie van stevig onderhandelen. We slaan vertwijfeld de handen voor de ogen bij het zien van de vraagprijs, delen onze prijs mee, gewoonlijk 20% van de vraagprijs, kijken even misprijzend de misbaar van de verkopende partij aan, en zeggen dan "zài jiàn" en lopen weg. In alle gevallen roept de verkoper ok, ok, right right, voordat we de zaak uit zijn. Daarom denken we dat we nog steeds te veel betalen. Het valt ons hier wel op dat er geen opdringerige verkopers zijn. Pas als we interesse tonen komt men in beweging. In enkele gevallen moet je het verkooppersoneel zelf even wakker maken, doen ze een tukkie. Tegen de middag nemen we het ervan in een Mac, twee grote jongens met medium cola, 5 euro. Weer worden we aangestaard, we vallen wel op. We zoeken nog een andere mall, maar kunnen hem niet vinden, bij navraag bij een agent, weer ruim voorradig daar, blijkt deze te zijn opgeheven. We gaan weer richting hotel, deze keer is het niet meer zo druk. Het is wel heet, we nemen wat Tsingtao mee, om dat boven op het terras van het hotel op te drinken. Helaas blijkt dat terras gesloten, jammer, dan maar op de kamer. We maken onze rugzakken op orde voor morgen en gaan onder de douche. In de avond voor de laatste keer naar Alley Caffee voor een goede maaltijd.
We nemen hartelijk afscheid van het personeel, en lopen nog een ronde door het inmiddels donkere Beijing. Het waait hard, het is nog warm, en we zien grote stofwolken over de brede straten jagen, geen opbeurend gezicht. Het is inmiddels 10 uur als we terugkeren, we nemen twee Tsingtao mee en een fles chinees "wonderwater", we hebben van elk land nu "wonderwater". Morgenvroeg gaan we vroeg op, om half acht komt de pick-up, om 11:55 gaan we met vlucht KL898 terug naar Amsterdam.