zondag 8 mei 2016

Op bezoek bij Vladimir.

Dat het in een russisch hotel ietsjes anders gaat dan in een willekeurig ander europees hotel, dat hebben we vanochtend bij het ontbijt gemerkt. Het is best een groot hotel waar we verblijven, er verblijft ook een schoolklas. Die stond dus voor ons in de rij voor het ontbijt, jaja, die rij, die houden de russen er in. Het ontaarde in een lekkere puinhoop op de vloer, en het gaf een hoop lawaai. Na het ontbijt kwam de gids ons uit de lobby halen, voor een tripje door Moskou. We waren in totaal met acht toeristen, allen nederlanders, twee er van hadden we op weg naar het hotel al ontmoet. Marina, de gids begon met verontschuldigingen, door de voorbereidingen voor hun nationale feestdag kon de dag niet geheel conform planning worden ingevuld. Het Rode Plein was afgesloten, verschillende musea niet geopend. Het is verbazingwekkend hoe dit door de Russen wordt geaccepteerd, de overheid wordt consequent met "ze" aangeduid....ze doen maar.
De dag begon met een grote rondleiding door de metro van Moskou, en dat is echt een juweeltje. Bij,  met name de oudste stations, is niet gekeken naar de kosten. Hieronder staan enkele foto's, het zijn er slechts een paar, we hebben er vele gemaakt.

Daarna zijn we een rondje om het Kremlin gelopen, waarbij Marina heel veel vertelde. Onderweg kwamen we het nationale damesvoetbalteam van Iran nog tegen, een heel apart gezicht, volledig
gekleed in een trainingspak en met sluier om.

Tijdens dat rondje hebben we ook het warenhuis GUM bezocht, veel zaken voor de wat meer bemiddelde Moskoviet zullen we maar zeggen.

We hadden al te horen gekregen dat een bezoekje aan het Kremlin er waarschijnlijk niet in zat, ook al vanwege de festiviteiten. We zagen in de verte ook inderdaad dat men aan het repeteren was. Maar plotseling, na een telefoontje kon Marina kaarten gaan halen, we konden dus bij Vladimir op bezoek. Helaas bleek hij juist vandaag afwezig.

Na het bezoek aan het Kremlin zijn we naar een grote Kathedraal geweest. Dat ding was ooit door Stalin gesloopt, maar na het einde van het communisme weer in ere hersteld. Maar omdat Vincent en ook ik een korte broek droegen mochten we niet naar binnen. Wat vreemd, want dames in minirok liepen zonder problemen naar binnen...het zij zo...

Nadat we na dit bezoek nog wat metrohaltes hadden bekeken zette Marina ons af op de Arbat, een beetje, slechts een beetje, vergelijkbaar met de Ramblas in Barcelona. Daar hebben Vincent en ik een authentiek heerlijke russische maaltijd bij Compot gegeten. Veel waar voor toch een schappelijk prijsje. Daarna zijn we met de metro weer naar het hotel gegaan, zonder problemen, die metro werkt feilloos, per dag vervoeren ze daar 9 miljoen reizigers.

We zijn ruim 10 uur daar rondgelopen en liggen nu met de beentjes omhoog. We proberen morgen nog een telefoonkaart te bemachtigen, want morgenmiddag stappen we op de trein naar Irkutsk. Zonder die kaart hebben we in de trein geen internet, dus als het dagelijks verslag even uitblijft dan weten jullie de reden.